Villkor

Villkor

1. Allmän information

Dessa villkor gäller för distansavtal som ingås i e-butiken www.4barista.se mellan säljaren och köparen i enlighet med lag nr 102/2014 Coll. om konsumentskydd i samband med försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster på distans.

Säljare är NajTrade sro, Húskova 31, 040 23 Košice, Slovakien. Företagsnummer 50590502, skatteregistreringsnummer 2120382396, momsregistreringsnummer: SK2120382396. Telefonnummer. +421 944 750 100, e-post: info@4barista.se Registrerad i handelsregistret vid tingsrätten Košice I, Section Sro, filnr. 40217 / V.

Köparen är en konsument, det vill säga en fysisk person som vid ingående och fullgörande av ett konsumentavtal inte agerar i utövandet av sin näringsverksamhet eller yrke. Företagares köp regleras av handelsbalken nr. 513/1991 Coll.

Tillsynsmyndigheten för konsumentskydd är SOI Inspectorate för Košice-regionen, Vrátna nr. 3, 043 79 Košice 1.

Returadress:

Packeta.de
92888698 - oekokapseln.de
Schloßplatz 2
086 48 Bad Brambach
Germany

2. Beställning och kontrakt

Att skicka en färdig beställning av Köparen anses vara ett förslag att ingå ett avtal i enlighet med civillagen, baserat på Säljarens erbjudande i e-butiken. Avtalet ingås när Säljaren bekräftar beställningen.

3. Produktpriser

Alla produktpriser i e-butiken är slutgiltiga och inkluderar alla skatter. Säljaren är momsbetalare. Produktpriset inkluderar inte fraktkostnader, dessa finns listade här https://www.4barista.se/shipping.html och i varukorgen innan beställningen genomförs, där Köparen även kan se totalpriset för beställningen, inkl. fraktkostnaderna.

Alla erbjudanden och specialpriser som anges på denna webbplats gäller tills de angivna produkterna är slut i lager.

Köparen medger att det kan förekomma fall då avtalet mellan Säljaren och Köparen inte ingås, särskilt i det fall att köparen beställer varor till ett pris som har offentliggjorts felaktigt till följd av ett fel i Säljarens internt informationssystem eller ett fel gjort av en anställd. I sådant fall har Säljaren rätt att frånträda avtalet, även efter det att Köparen mottagit ett e-postmeddelande som bekräftar sin beställning, om vilket Säljaren kommer att informera Köparen. Exempel på när ett felaktigt publicerat pris kan inträffa inkluderar, men är inte begränsat till, följande fall:

  • priset på varorna är felaktigt vid första anblicken (t.ex. tar det inte hänsyn till inköpspriset eller det vanliga priset på varorna),
  • varans pris saknas eller har en eller flera extra siffror,
  • rabatten på varorna är mer än 50 %.

Vid tveksamhet om varan verkligen är rabatterad eller om det föreligger ett uppenbart fel i priset på varan är Köparen skyldig att kontakta Säljaren och kontrollera uppgifterna om prisets riktighet.

4. Betalning för varorna

Säljaren accepterar betalning för de beställda varorna på de sätt som anges på sidan https://www.4barista.se/shipping.html

En del av beställningen som görs i e-butiken är Köparens skyldighet att betala Säljaren priset för de beställda produkterna.

5. Leverans av varor

Standardleveranstiden beror på varje land (men är vanligtvis upp till 5 arbetsdagar). Om leveranstiden ändras kommer Säljaren att kontakta Köparen efter att ha mottagit beställningen. Vid förskottsbetalning skickar Säljaren varorna först efter att betalningen har krediterats Säljarens konto.

Varorna ska anses ha tagits emot av Köparen i det ögonblick då Köparen eller en tredje part (annan än transportören) utsedd av Köparen accepterar alla delar av den beställda varan, eller, om (a) varorna beställda av köparen i en enda beställning levereras separat, i det ögonblick då den senast levererade varan accepteras; (b) Leveransen sker i flera delar eller delar, i det ögonblick då den senast levererade delen eller delen accepteras; (c) varorna levereras upprepade gånger under en angiven tidsperiod, i det ögonblick då de första varorna från beställningen accepteras.

6. Riktlinjer för klagomål

Säljaren ansvarar för fel i produkterna när de levereras till köparen. Han ansvarar inte för defekter som orsakats av användning eller slitage. I fråga om varor som säljs till ett lägre pris ansvarar Säljaren inte för det fel för vilket det lägre priset har förhandlats fram. Om varan inte är ömtålig eller används ansvarar Säljaren för fel som uppstår efter mottagande av varan inom garantitiden (garantin).

Garantitiden för nya produkter är 24 månader och börjar från det datum då köparen accepterade varorna. Garantitiden för begagnade varor är 12 månader. Om en användningstid anges på det sålda föremålet, dess förpackning eller dess instruktioner, ska garantitiden inte löpa ut före utgången av denna period.

Garantibeviset utfärdas på begäran av köparen. Inköpsbevis är tillräckligt för att göra ett krav.

Om varan har ett fel som kan repareras, har Köparen rätt att få det reparerat kostnadsfritt, i rätt tid och korrekt. Säljaren ska avhjälpa felet utan onödigt dröjsmål.

Köparen bör dock inte fortsätta att använda den produkt i vilken defekten har konstaterats. Om ett fel uppstår efter köpet ska felet rapporteras omedelbart vid upptäckt och senast vid utgången av garantitiden. När garantitiden har löpt ut upphör också rätten att göra reklamationer.

Slitage som är inneboende i ett visst material eller användning anses inte vara en defekt. Om arten av den sålda varan är sådan att dess livslängd är kortare än garantiperioden, och om varan vanligtvis är utsliten av regular användning innan garantiperioden löper ut, kommer detta inte att betraktas som ett defekt.

Istället för att avhjälpa felet kan köparen begära utbyte av varan eller, om felet endast berör en del av varan, utbyte av den delen, förutsatt att detta inte medför oproportionerliga kostnader i förhållande till varans pris eller defektens allvar. Istället för att avhjälpa felet kan Säljaren alltid ersätta den defekta vara med en icke-defekt vara, såvida detta inte medför allvarliga svårigheter för Köparen. Om defekten inte är modifierbar och hindrar produkten från att användas som en felfri produkt, har Köparen rätt att byta produkten eller frånträda avtalet. Köparen har samma rättigheter vid fel som kan repareras, men där Köparen inte kan använda varan på rätt sätt på grund av att felet återkommer efter reparation eller vid ett stort antal defekter. Vid andra olösta defekter har Köparen rätt till skälig rabatt på varans pris.

Säljaren utövar de rättigheter som följer av ansvaret för defekter hos NajTrade sro, Hroncova 1, 040 01 Košice. Om det i garantihandlingen framgår att garantitjänsten ligger närmare Säljaren eller Köparen, ska Köparen utöva rätten att reparera produkten i garantitjänsten. Garantiservicen är skyldig att reparera produkten senast inom 30 dagar.

Vid byte ska garantitiden börja vid leverans av den nya varan. Detsamma gäller om den del som omfattas av garantin har bytts ut.

Reglering av reklamationen innebär avslutande av reklamationsförfarandet genom överlämnande av den reparerade produkten, utbyte av produkten, återbetalning av inköpspriset för produkten, betalning av skälig rabatt på produktens pris, skriftlig begäran om godkännande eller ett berättigat avslag.

Vid reklamation ska Säljaren fastställa hur reklamationen ska hanteras omedelbart eller, i komplicerade fall, senast 3 arbetsdagar från reklamationsdagen, i motiverade fall, särskilt när en komplicerad teknisk bedömning av tillståndet av produkten eller tjänsten krävs. När metoden för klagomålshantering har fastställts ska klagomålet avgöras omedelbart eller, i motiverade fall, senare, men senast 30 dagar från dagen för klagomålet. Vid slutet av denna period har Köparen rätt att frånträda avtalet eller byta ut produkten mot en ny.

Om köparen har gjort anspråk på produkten inom de första 12 månaderna efter köpet, får säljaren endast reglera anspråket genom att avslå det på grundval av en expertutlåtande, oavsett resultatet av expertutlåtandet, och ska inte kräva att Köparen ska betala kostnaderna för expertutlåtandet eller andra kostnader för expertutlåtandet. Säljaren är skyldig att förse Köparen med en kopia av sakkunnigutlåtandet som motiverar avslaget av kravet senast 14 dagar från dagen för behandling av kravet. Om köparen lämnar in ett produktanspråk efter 12 månader från inköpsdatumet och säljaren avslår kravet, kommer säljaren att ange i reklamationsbeviset till vem köparen kan skicka produkten för expertbedömning. Om produkten skickas till den utsedda personen för ett expertutlåtande, ska kostnaden för expertutlåtandet och alla andra relaterade kostnader bäras av Säljaren, oavsett resultatet av expertutlåtandet. Om Köparen bevisar att Säljaren är ansvarig för felet genom en sakkunnig bedömning, kan Köparen framföra ett nytt reklamation; garantitiden ska inte löpa ut under expertbedömningen. Säljaren är skyldig att inom 14 dagar från dagen för det förnyade kravet ersätta Köparen för alla kostnader som uppkommit för expertutlåtandet, samt för alla relaterade kostnader som skäligen uppstått. Ett återkrävt krav kan inte avvisas.

Säljaren är skyldig att ge Köparen bekräftelse på kravet. Om reklamationen görs via e-post är Säljaren skyldig att omedelbart skicka beviset på reklamationen till Köparen; om det inte är möjligt att skicka beviset omedelbart, ska det skickas omedelbart och senast tillsammans med beviset på klagomålshanteringen; bekräftelsen på reklamationen behöver inte skickas om köparen kan bevisa reklamationen på annat sätt.

7. Returnera produkterna – Ånger från avtalet utan anledning

Köparen har rätt att häva avtalet inom 14 dagar efter mottagandet av varan utan att ange någon anledning. Endast konsumenten får utöva denna rätt.

Varorna ska anses ha tagits emot av Köparen i det ögonblick då Köparen eller en tredje part (annan än transportören) utsedd av Köparen accepterar alla delar av den beställda varan, eller, om (a) varorna som beställts av köparen i en enda beställning levereras separat, i det ögonblick då den senast levererade varan accepteras; (b) Leveransen görs i flera delar eller delar, i det ögonblick då den senast levererade delen eller delen accepteras; (c) varorna levereras upprepade gånger under en angiven period, i det ögonblick då de första varorna från beställningen accepteras.

Köparen kan frånträda avtalet om leverans av varor innan ångerfristen börjar.

Köparen kan inte frånträda avtalet när:

  • försäljning av varor sker enligt specifika krav från konsumenten, skräddarsydda produkter eller varor som uttryckligen är utformade för en konsument,
  • försäljning av varor är föremål för snabb försämring eller förgänglighet,
  • varorna säljs i en skyddsbehållare som inte bör returneras av hälso- eller hygienskäl och där skyddsbehållaren har gått sönder efter leverans (t.ex. lock avsedda att komma i kontakt med livsmedel),
  • försäljning av varor, till sin natur, kan vara oskiljaktigt blandad med andra varor efter leverans.

Köparen kan utöva ångerrätten skriftligen eller på annat varaktigt medium (t.ex. via e-post) eller genom att skicka in ett ifyllt formulär som finns här.

Ångerrätten kan även utövas genom att ett meddelande om ånger skickas den sista dagen av 14-dagarsperioden.

Säljaren ska, inom 14 dagar efter mottagandet av meddelandet om annullering, återbetala till Köparen alla betalningar som Säljaren tagit emot under eller i samband med Kontraktet, inklusive transport-, leverans- och fraktkostnader och andra kostnader och avgifter. Säljaren ska ersätta Köparen på samma sätt som Köparen gjorde betalningen. Köparen kan komma överens med Säljaren om en annan metod för ersättning.

Säljaren är inte skyldig att betala extra kostnader till Köparen om Köparen uttryckligen har valt ett annat leveranssätt än det billigaste standardleveranssätt som Säljaren erbjuder. Ytterligare kostnader är skillnaden mellan kostnaden för leverans som valts av köparen och kostnaden för den billigaste standardleveransmetoden som erbjuds av säljaren.

Vid hävning är Säljaren inte skyldig att återbetala betalningen till Köparen förrän varan har levererats till Köparen eller tills Köparen styrker att varan har skickats till Säljaren, om inte Säljaren föreslår att varan ska hämtas av Köparen själv eller av denne befullmäktigad person.

Köparen är skyldig att returnera varan eller överlämna den till Säljaren eller till en av säljaren auktoriserad person för avhämtning inom 14 dagar från ångerdagen. Denna frist ska anses ha iakttagits om godset har överlämnats för transport senast den sista dagen av perioden. Denna frist anses ha iakttagits om godset har överlämnats för transport senast den sista dagen av nämnda period.

Vid ångerrätt ska Köparen endast stå för kostnaderna för att returnera varan till Säljaren eller till den som Säljaren bemyndigat att ta emot varan samt kostnaderna för att returnera varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan returneras av posta.
Köparen ansvarar för eventuell minskning av varans värde till följd av hantering av varorna utöver vad som är nödvändigt för att fastställa produkternas egenskaper och funktionalitet.

Köparen har möjlighet att testa varans funktionalitet efter leverans, men kan inte använda varan om han frånträder avtalet. För att avgöra varans art, egenskaper och funktion bör konsumenten endast hantera och kontrollera varan på samma sätt som han skulle få göra i en vanlig butik. Köparen är skyldig att hantera och besiktiga produkterna varsamt under ångerfristen.

8. Alternativ tvistlösning

Köparen - Konsument - har rätt att kontakta Säljaren för rättelse (t.ex. via e-post) om han inte är nöjd med hur Säljaren har hanterat sitt krav eller om han anser att säljaren har kränkt hans konsumenträttigheter. Om Säljaren vägrar att svara på denna begäran eller underlåter att svara inom 30 dagar efter att den har skickats, har konsumenten rätt att överklaga till ett alternativt tvistlösningsorgan (ADR-organ) enligt lag nr 391/2015 Coll. ADR-organ är institutioner och auktoriserade juridiska personer enligt avsnitt 3 i lag nr 391/2015 Coll. Listan över alternativa tvistlösningsorgan finns på webbplatsen för Slovakiens ekonomiministerium. www.mhsr.sk . Konsumenten kan göra en framställning på det sätt som anges i 12 § i lag nr 391/2015 Coll.

Konsumenten kan också lämna in ett klagomål via ADR Alternative Dispute Resolution Platform, tillgänglig online på https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SK

Alternativ tvistlösning kan endast användas av en Konsument - en fysisk person som vid ingående och fullgörande av ett konsumentavtal inte agerar inom ramen för sin näringsverksamhet, verksamhet, yrke eller yrke. Alternativ tvistlösning avser endast tvister mellan Konsumenten och Säljaren som härrör från eller relaterade till Konsumentavtalet. ADR gäller endast distansavtal. ADR gäller inte för tvister där tvistens värde inte överstiger 20 euro. ADR-organet kan kräva att konsumenten betalar en avgift för att inleda ett ADR-förfarande upp till högst 5 euro inklusive moms.

9. Personuppgiftsskydd

Syftet med behandlingen av personuppgifter är att använda dem för att fullgöra det konsumentavtal som Säljaren sluter med Köparen genom att göra en beställning i denna nätbutik. Detta konsumentavtal är också den rättsliga grunden för behandlingen av Köparens uppgifter. Tillhandahållandet av Köparens uppgifter är ett avtalskrav som är nödvändigt för ingående av avtalet. Tillhandahållande av personuppgifter är ett villkor för köp i Säljarens e-butik. Underlåtenhet att förse Säljaren med all erforderlig personlig information kan leda till att köpeavtalet inte ingås.

Vid behandling av personuppgifter ska Säljaren agera i enlighet med lag 18/2018 om skydd av personuppgifter och ska endast behandla de personuppgifter som är nödvändiga för ingående av ett konsumentavtal.

Säljaren behandlar Köparens personuppgifter på regular-basis.

Köparens personuppgifter kommer att lagras i Säljarens informationssystem i tio år.

Köparen har rätt och möjlighet att uppdatera personuppgifterna i online-läge på webbshopens webbplats, i kundområdet, efter inloggning eller i annan form (via e-post, skriftligt).

För konsumentavtalet kan personuppgifter lämnas ut till tredje part – budfirma och det företag som behandlar bokföringshandlingar.

Ingen personlig information om köparen kommer att lämnas ut.

Säljaren kan lämna kundens personliga information (i den mån: e-postadress) till Heureka Shopping sro för det enda syftet med programmet "Verified by Customer", för att få feedback från köparen angående köpet som gjorts i säljarens e- affär.

Köparen har rätt att få bekräftelse från Säljaren på vilka av köparens personuppgifter som behandlas i säljarens e-butik. Köparen har rätt att få tillgång till sådana uppgifter, liksom för vilket ändamål de behandlas, vilka kategorier av uppgifter som behandlas, för vilka personuppgifter görs tillgängliga, varaktigheten av lagring av personuppgifter, huruvida automatiserade individuella beslut fattas, inklusive profilering.

Det första tillhandahållandet av ovanstående personuppgifter till Köparen är kostnadsfritt. Upprepad tillhandahållande av de personuppgifter som begärs av köparen kommer att debiteras som en administrationsavgift på 5 €.

Köparen kan kräva att Säljaren korrigerar eller kompletterar eventuella ofullständiga personuppgifter som rör köparen. Köparen kan begära att hans uppgifter raderas eller att behandlingen av sådana uppgifter begränsas. Köparen kan också invända mot behandling av personuppgifter.

Behandlingen av Köparens personuppgifter är också nödvändig för arkivering (för att uppfylla Säljarens skyldighet baserat på lagstiftningen i Slovakien, t.ex. att bevara bokföringshandlingar i tio år). Om Köparen begär radering av personuppgifter som behandlas i samband med köpekontraktet kan dennes begäran avslås.

Köparen ska ha rätt att kräva att Säljaren begränsar behandlingen av Köparens personuppgifter om Köparen bestrider riktigheten av personuppgifterna under den tid som krävs för att Säljaren ska kunna verifiera riktigheten av personuppgifterna.

Köparen har rätt att få de personuppgifter om honom som han har lämnat till Säljaren i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Köparen har rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan operatör, om det är tekniskt möjligt.

Köparen har rätt att invända mot behandlingen av hans uppgifter för direktmarknadsföringsändamål. Han kan också göra invändningar om hans uppgifter behandlas för säljarens berättigade intresse.

Om köparen misstänker att hans/hennes uppgifter behandlas olagligt kan han/hon lämna in en begäran till Byrån för skydd av personuppgifter om att inleda förfarandet för skydd av personuppgifter.

Ovanstående integritetspolicy om personuppgiftsuppgifter gäller även för avtalsförhållande (dvs. att registrera sig i en e-butik för ett framtida köp eller t.ex. begära en offert eller information om säljarens varor och tjänster).

10. Skicka e-post

Säljaren har rätt att skicka följande typer av e-postmeddelanden till köparen:

  • transaktionsmail - information om orderstatus,
  • begäran om betygsättning av köpta produkter (max 1x per beställning med möjlighet att avregistrera sig),
  • personliga produktköprekommendationer baserade på redan köpta produkter (max 1x per månad med möjlighet att avregistrera sig).

11. Cookies

För att säkerställa att nätbutiken fungerar korrekt kan Säljaren lagra små datafiler - cookies - på Köparens enhet, vilket gör att nätbutiken kan komma ihåg data om aktiviteter och inställningar (t.ex. inloggningsnamn, språk, teckenstorlek, etc.) .) under en viss tid. Säljarens nätbutik använder cookies för att komma ihåg köparens användarinställningar och för nödvändig funktionalitet i nätbutiken eller för marknadsföringsändamål. Köpare kan radera alla cookies som lagrats på deras enhet och vid behov ställa in enhetens webbläsare för att förhindra att cookies lagras. I det här fallet kan köparen behöva redigera vissa inställningar manuellt när han återvänder till onlinebutiken, och vissa onlinebutikstjänster eller funktioner kanske inte fungerar.